يوما ما سأموت

Image

كأى شخص فى صغرى كنت افهم معنى الموت انه مفارقة الحياه ولا توجد حياه بعد الموت.

و كان فى ظنى ان الحياه ستنتنتهى بانتهاء وظيفتى و انه لم يعد لى شئ لافعله فى الحياه.

ولكن فقط عندما علمت ان الموت ما هو الا مجرد بدايه لحياه اخرى حياه ابديه فقط لرؤية احبابنا الذين فقدناهم فى حياتنا الاولى.

كنت اقنع نفسى ان الموت لن يدركنى الا و قد كبر سنى ولم يعد لى القدره على الحياه مع الوقت عرفت انه اينما نكون يأتينا الموت فى اى سن اى مكان.

فقط رايت الكثير من هم فى سنى ادركهم الموت منهم من انتهى بخاتمه حسنه سيقابل بها ربه سعيدا ومنهم من اختتم حياته بسووء الخاتمه.

بعدنا عن الله و كثرة ذنوبنا تنسينا ان هناك شئ ما يسمى الموت شئ ربما ياتى الينا فى اى وقت و اى مكان .

كثرة ذنوبى افقدتنى الاحساس انه يمكن ان اموت فى اى وقت.

نبأ من تانى نقرب من ربنا.

فكرت كتير هو انا ممكن انام مصصحاش تانى ؟

هو انا لو نمت و مصحتش هبقى فى الجنه ولا النار؟

لما مصحاش هشوف الناس اللى بحبهم فى حياتى التانيه ولا هبقى مع مين؟

فكرت كتير كل يوم بقول لنفسى انا خايف انام مقمش تانى

خايف مقمش و انا مادتش لربنا حقه خايف ميكنش عملى يدخلنى الجنه خايف اكمل حياتى الابديه فى النار.

احساس الشعور بالذنب على اى حاجه عملتها فى حياتى فى لحظه بمر قدامى زى شريط بحس فعلا ان انا مكنتش استاهل اعيش مكنتش استحق نعمة ربنا عليا.

احساس الشعور بالذنب فى لحظه حسسنى انا انا ممكن اموت بعد التفكير دا بثانيه و هل لما اموت هبقى فين.

عشت حياتى فى الدنيا عملت الحاجه اللى بتبسطنى؟طيب هو انا كده لما اتبسط فى دنيتى بعصيان ربنا هل هكون مبسوط فى حياتى فى الآخره؟

كل يوم بيعدى عليا بعمل ذنب فيه  بحس ان انا هموت بعد الذنب دا بلحق نفسى و بقوم بسرعه اعمل اى حاجه على امل انها تكفر عن الذنب او المعصيه دى .

كل يوم بفكر و هو انا هموت النهارده طب لو ممتش النهارده ممكن انام مقمش تانى.
بدعى ربنا يخلى خاتمتى كويسه خاتمه اقابل بيها ربنا و انا مطمن بدعى ربنا يقبل التوبه بدعى ربنا اننا نفضل على باب ربنا و فى طريق ربنا.

فى يوم اكيد هموت.

والدى يا ريت تكون مسامحنى على اى حاجه زعلتك فيها

امى سامحينى على اى حاجه زعلتك منى على عقوقى ليكى

اخواتى ادعولى اقابلكم فى الجنه ان شاء الله

اى حد زعلته ايا كان يسامحنى و يفتكرنى دايما بالخير

اصحابى متزعلوش يومين عليا و بعد كده تنسونى.و ادعولى و افتكرونى بالخير

كل اللى ساعدنى و عرفنى الطريق الصح شكرا كتير

من احببت فلتكمل حياتك

و عندما اموت فقط نذكرونى و سامحونى و ادعو لى.

فقط تذكروا انه اينما تكونو يدرككم الموت

Standard

Leave a comment